Friday, August 19, 2011

Cabaran Melatih Anak Berpuasa

Ramadhan hampir meninggalkan kita semua. Hari ini sudah Ramadhan ke-19. Saya seperti biasa, bersahur, berpuasa dan berbuka bersama keluarga tercinta. Agak mencabar Ramadhan saya kali ini, kerana saya turut melatih 2 orang anak lelaki saya berpuasa. Besar sungguh cabarannya. Memujuk, memaksa, melatih mereka bukan kerja mudah.

Pertamanya ialah cabaran gagal mengawal emosi amarah anak2......
- Berlaku pada Ikhwan apabila Ikhwan pulang dari sekolah di waktu tengahari, lagi2 bila waktu itu cuaca amat panas. Ikhwan pulang dengan wajah yang masam mencuka, rasa nak marah pada adik2, juga pada umminya. Kadang2 si ummi juga hilang sabar dengan karenah Ikhwan. Saya selalu cakap dengan Ikhwan, "kalau Iwan lapar, dahaga, bukalah puasa. Iwan tak wajib puasa pun, tapi, ummi wajib latih Iwan belajar puasa." Kadang2 saya siap hidangkan lagi air sejuk dalam peti ais, hidangkan nasi lebihan sahur pagi tadi, tapi, memang mentah2 dia menolak semua tu.

Kepenatan.... sementara tunggu pakcik van datang...

- Berlainan pula dengan Amniy. Sekali pun dia lapar dan dahaga, nampak kesabaran Amniy menahan diri dari terus melayan perasaan itu. Adakalanya, dia mahu marah juga pada adik2nya yang suka sangat nak bermain bersama, tapi, boleh kawal lagi. Saya selalu minta dia menggunakan komputer supaya Amniy leka dengan bermain game dan menonton video klip kegemaran. Biasanya, Amniy akan melayan youtube Upin dan Ipin, BoBoiBoy, atau menonton filem yang ada dalam komputer secara berulang2. Bagi saya, biarlah.... kita mendidik anak berpuasa, kata orang biarlah mendidik sekali hatinya supaya lebih cenderung kepada kebaikan. Dengan menonton video bukan boleh memberi apa2 kebaikan padanya.... aduhai, betul juga tu.

Kedua, cabaran membangunkan mereka bersahur.
- Sekali lagi berlaku pada Ikhwan. Susahnya nak bangun sahur, rasa macam nak siram satu jag air kat muka dia. Tapi, sian pulak. Umisofie ni ada perasaan ok! Selalu minta si abi tolong gerakkan Ikhwan, sebab abi gerak dengan penuh kasih sayang. Umi gerak dengan gaya singa.....ngaummmm!!!!! Hahahaha....

- Tapi, untuk Amniy, panggil je sekali dua nama, terus bangun, cuci muka, makan... senangnya budak sorang ni. Hehehe... lain anak, lain ragamnya. Umisofie perlu terus bersabar melayan semua karenah anak ok!

Tolong ummi lipat sejadah...

Ketiga, Cabaran tahap kritikal menunggu waktu berbuka puasa,
- Waktu ini, memang kedua2 orang anak saya sangat tidak sabar.... rasanya semua budak begitu. Saya pun kadang2 naik fed-up juga la, asik2 dorang tanya, "ummi, berapa lama lagi nak berbuka?", "ummi lama lagi ke?" padahal, tinggal 5 minit je lagi nak azan. Selalunya, layan je dorang kasi leka sikit. Seronok bila tiba waktu berbuka, anak2 saya dapat rasakan satu kemenangan yang maksima pada hari itu. Jangan lupa ucapkan tahniah pada anak2 kerana berjaya menghabiskan puasa pada hari tersebut. Itu yang saya buat.....

Yang paling best, bulan puasa ni, anak2 saya rajin menolong. Kalau rumah bersepah sikit, minta je tolong dorang. "Sapa nak pahala lebih bulan Ramadhan ni, meh tolong ummi kemas rumah." Insya Allah, rajin mereka buat, terutamanya si Amniy. Selalu sangat dia tolong saya kemas kain, kemas mainan adik, kemas buku2 yang adik2nya sepahkan, tolong basuh pinggan walaupun banjir dapur saya... ( huwaaaa...!!!!!!), tolong angkat kain dijemuran. Alhamdulillah, kalau dia tolong buat kerja tu, rasa sejuknya hati. Hehehe. Semoga sikap tolong menolong sentiasa ada dalam diri mereka.

Satu hal paling best, Amniy sanggup menolong abangnya mengemas beg sekolah agama masa nak pergi sekolah agama. Ikhwan terbaring macam nak pengsan, penat la katakan... balik sekolah pagi, petangnya nak ke sekolah agama pulak. Jadi, si adik la yang tolong kemaskan beg, cari pencil case di mana, kadang2 siap carikan stokin si abang lagi. Alahai.... bertuah betul si abang. Tu pun asyik nak bergaduh!

Ok, cukup takat ni... Saya nak buat kek karamel pulak ni. Amniy minta kek karamel sejak dari puasa pertama, saya booo layan je. Hari ni dah puasa ke 19, kena buat jugak ni. Kalau tak kempunan. See u!

5 comments:

  1. sejuk hati biler baca entry ni..harap-harap esok esok syahmi & sufiya mcm ni la ye kak...:)

    ReplyDelete
  2. Mencabar nk mendidik anak2 bpuasa ye, syukur amniy dpt upah kek caramel ;)

    ReplyDelete
  3. SubhanAllah. Sejuk hati tengok anak-anak kecil yang dididik dgn acuan Islam.Walau macam-macam ragam berbeza tapi itulah, pengalaman mendidik anak tu tak ternilai harganya.Semoga UmmiSofie terus tabah dan kuat dalam mendidik anak-anak ye.

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum Fiza
    sejuk hati baca entry Fiza ni
    sejuk mata memadang header Fiza ni
    tahniah Fiza.blog yang cantik, ibu yang gigih.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum..

    Alhamdulillah, gigih Ikhwan dan amniy berpuasa. Bp umur mereka ya?

    ReplyDelete

Terima kasih kerana membaca coretan ini. Komen anda sangat saya harapkan untuk perbaiki segala kesilapan. Komen yang membina yer....