Wednesday, March 14, 2012

Amalan Supaya Anak Tidak Degil


Assalamualaikum.....
Cuma mahu berkongsi sesuatu yang sangat berguna buat SAYA dan semua yang bergelar ibubapa juga bakal ibubapa. Mendidik anak menjadi anak soleh solehah bukan sesuatu yang mudah. Bercakap memang mudah, tapi pelaksanaan.... belum tentu semua ibu bapa berjaya mengharunginya. Lagi2 bila kita dapat anak yang boleh di kategorikan agak degil, nakal dan tidak mahu mendengar kata.

Sekadar perkongsian yang saya peroleh dari Facebook Ibubapa Cemerlang. Sangat2 berguna buat kita semua, insya Allah. Semoga Allah kuatkan hati kita menjadi ibubapa cemerlang mendidik anak2 menjadi anak2 yang cemerlang, bukan sahaja di dunia, malah di akhirat.

Saya sekadar copy paste.... Terima kasih!

AMALAN SUPAYA ANAK TIDAK DEGIL 
1. Semasa anak sedang tidur inilah waktu yang paling sesuai terutamanya diwaktu dua pertiga malam, kerana fikiran bawah sedarnya (subconscius mind) adalah paling optimum ketika ini. Yang tidur hanyalah conscius mind (minda sedar).

2. Sentuhkan ibu jari anda ke langit-langit dan kemudian sentuhlah dengan halus ibu jari anda ke ubun-ubun anak kita.

3. Semasa ibu jari diatas ubun-ubun selawatlah ke atas junjungan Nabi Muhammad dan bacalah surah al fatihah. Kemudian terus dengan berzikir didalam hati dan jangan putuskan zikir anda.

4. Angkat ibu jari anda, kalau boleh janganlah diputuskan zikir didalam hati dan bercakaplah dengan suara yang agak perlahan agar tidak sampai mengejutkanya. Beritahulah apa yang ingin anda beritahunya. Kebiasaannya nasihatinya agar tidak selalu melewatkan solat, banyakkan berselawat, banyak bersabar. Nasihatilah orang yang anda sayangi dengan apa sahaja nasihat yang anda inginkan. Jangan putuskan zikir anda, supaya zikir itu masuk bersama dengan nasihat anda.

5. Anda akan dapat melihat reaksi yang dia sedang menerima pernyataan anda iaitu kelopak matanya bergerak-gerak. Insyallah anda berjaya dengan kaedah ini dengan pertolongan Allah SWT.


Pernah di zaman Imam Abu Hanifah (Hanafi An Nu'man), seseorang pernah bertanya kepada bapa Imam Abu Hanifah. "Tuan, bagaimanakah tuan mendidik Hanafi sehingga begini istimewa jadinya. Jawab bapa Imam Abu Hanifah "saya didik Hanafi 40 tahun sebelum dia dilahirkan". Kalau didengar pernyataan ini tentu aneh bagi kita bukan. Bagaimana mungkin manusia yang belum dilahirkan sudah dididik. Namun apa yang ingin disampaikan oleh Tsabit (bapa Imam Abu Hanifah) ialah dia sendiri telah diasuh, manakala isterinya juga sudah dididik dan Hanafi sendiri sudah dididik sejak dari kandungan lagi.


*Mengikut logik akal, acuan yang bulat mana mungkin menghasilkan kuih segiempat. Begitu juga dengan anak dan isteri kita. Mereka adalah cermin kepada diri kita sendiri.
Semoga ianya bermanfaat buat kita semua... :-)

7 comments:

  1. terima kasih kerana berkongsi kak..

    ReplyDelete
  2. terima kasih share..
    utk anak2 kecil pun elok kita buat supaya bila besar,dia tetap taat,insyaallah :)

    ReplyDelete
  3. thanx sharing k.fiza.
    sgt bguna.insyaallah nak amalkan.mudahan..

    ReplyDelete
  4. Salam

    Lovely Dots berbesar hati menjemput anda untuk meMENANGi Where's Elmo a peek-a-boo book untuk si kecil kesayangan.

    Sila Layari pautan ini -> Lovely Dots March Giveaway untuk mengetahui syarat & langkah-langkah berkaitan.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  5. selain berusaha dari segi cara berinteraksi dgn lebih baik, doa dan selawat memang tak boleh putus kan.. terima kasih atas perkongsian in :)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana membaca coretan ini. Komen anda sangat saya harapkan untuk perbaiki segala kesilapan. Komen yang membina yer....