Tuesday, January 19, 2010

sejarah sofie

Assalamualaikum... salam muhibbah

aku sebenarnya ingin sekali berkongsi dengan kawan-kawan yang mengikuti blogku cerita tentang anak perempuanku, Sofie Mariah. seorang anak istimewa. aku melahirkan sofie secara ceaserean. sebabnya, masuk minggu 36 semasa aku mengandungkan sofie, kandunganku breech/songsang. tunggu punya tunggu, baby dalam kandungan tak pusing ke bawah. dan doktor kata, selalunya kalau dah 36 minggu baby tak kan pusing lagi...terus je tetapkan tarikh pembedahan.

10 disember 2007, tarikh keramat bagiku. pertama kali masuk ke dewan pembedahan, hati berdegup kencang. sebenarnya, macam2 masalah menimpaku sewaktu nak melahirkan sofie. abang tiba2 demam kuat, sampai tak kuat nak bangun, badan menggeletar. aku bersalinkan sofie tanpa suami disisi. selepas aku bersalin, baru aku nampak muka abang. lagipun abang kena jaga iwan dan amniy, jadi kalau abang sihat pun abang tak kan temankan aku. hanya restu dan doa dari suami yang aku harapkan waktu itu. yang lain, semuanya aku selesaikan sendiri. abang tahu, aku ibu yang kuat....huh! sekuat mana la aku ni.

selesai bersalin, aku dinaikkan ke wad...masih dalam keadaan mamai, kesan dari ubat bius. aku bertanya pada nurse, dimana babyku? aku nak tgk sgt babyku...aku gembira, sebab impianku untuk mendapatkan anak perempuan tercapai, alhamdulillah. tapi, nurse kata, nanti dulu, babyku ada masalah sikit. hati jadi tak keruan. masalah apa? aku tetap tenang dan diamkan diri. tak nak fikir perkara2 yang tak elok.... malam tu, baby masih dikawal oleh nurse. aku tido tanpa baby disisiku... disebabkan kesan ubat bius tak hilang lagi, aku hanya tidur dan tidur. hari pertama aku melahirkan sofie, aku langsung tak menyusukan sofie..... mungkin sofie diberi FM oleh nurse.

keesokan paginya, 11 disember 2007, nurse bagi baby kepadaku. gembira aku bila tengok baby girl aku. apa masalah yang nurse tu cakapkan semalam? aku tak tahu lagi. tengok babyku ok je, comel, nampak manis...aku gembira. aku belek2 tangan kaki sofie, hidung, mata dan semua pancaindera cukup. jadi apa masalahnya....?

dan tiba2 datang seorang doktor peadiatrik, perempuan, cina. Doktor Lisa,namanya.... soalan pertama dia tanya aku, adakah aku berkahwin dengan saudara sendiri, maksudnya, adakah suamiku sepupu aku? oh tidak,doktor. aku dengan abang tak de pertalian darah pun... aku nampak doktor anggukan kepala saja. doktor belek2 bayiku, dan akhirnya, dia bersuara.... " mom, sorry to say, baby u ni ada down sikit..lagi pun jantung baby u ada sikit problem" pada mulanya aku tak faham apa yang doktor tu katakan. aku bertanya " apa maksud doktor?" dan doktor pun jelaskan......" baby u disyaki down sindrome. ada pulak masalah jantung "....hati ibu mana tak luluh mendengar penyataan doktor sebegitu. dalam keadaanku yang masih lemah, mana mungkin aku boleh terima keadaan tersebut. dan doktor nak berjumpa abang juga....

aku terus call abang yang ketika itu ada dirumah. abang akan datang ke hospital waktu tengahari. bila abang datang, seorang doktor lain pula datang berjumpa dengan kami. rupanya, doktor tu ialah boss kepada doktor lisa tadi. doktor khoo namanya...., dan dia juga telah mengesyaki babyku down. aku masih shock! air mata bagai mahu mengalir .... doktor mencadangkan agar kromosom test dijalankan untuk memastikan sama ada anakku itu betul2 down sindrom. doktor juga minta aku dan abang bawa sofie ke IJN utk buat echo, terus je doktor tetapkan tarikh. so, kromosom test di LPPKN, dan echo di IJN....banyak nye tempat nak kena pergi.

sebelum menjalani ujian tersebut, aku semakin kuatkan hati. sokongan dari ahli keluarga menguatkan semangatku...mak, abah, adik beradik iparku, ahli keluargaku semua banyak membantu memberi kata-kata semangat. kalau ikut hati, air mata ini asyik nak mengalir bila terpandangkan sofie. dan sejak mengetahui sofie yang down sindrome...ada pula masalah jantung, bermulalah episod sofie keluar masuk wad di sebabkan jangkitan kuman pada paru-paru. hampir setiap bulan aku dan sofie menjadi penghuni wad 8c, HSB. yang paling lama, aku dan sofie menjadi penghuni wad kanak-kanak di hospital Ampang.

aku sebenarnya, sangat terharu dengan kata2 semangat dari semua sahabatku, terutama, sahabat di RH. ada ucapan rakanRH kepada sofie di forum.... aku berbesar hati merakamkan ucapan terima kasih atas doa kalian buat kesihatan sofie....

dan aku cuba google berbagai maklumat mengenai down sindrome. secara ringkas dan kesimpulannya, inilah yang aku dapat. inginku kongsikan maklumat ini bersama kalian. dan aku akan kongsikan maklumat tersebut di entri seterunya.

sofie semasa kecil...





kedua2 gambar ni masa usia sofie 8 bulan.

walau macam mana pun keadaan sofie, umi dan abi tetap terima sofie. sofie anak umi dan abi. umi redha dengan ketentuan Allah ini. Allah telah amanahkan umi dan abi untuk menjaga dan memelihara penghuni syurga. Allah nak bagi pahala yang banyak pada umi dan abi. sofie sabar ye....umi dan abi akan usahakan apa sahaja supaya sofie sihat seperti kanak2 lain. ada hikmahnya kenapa umi tak kerja luar, Allah nak bagi umi dan abi anak seistimewa sofie. umi bersyukur dengan kehadiranmu, sayang. kehadiran sofie dalam keluarga kita, membuatkan umi rasa, umilah insan terpilih utntuk menjaga ahli syurga.... insya Allah, umi akan sentisa kuatkan hati....umi dan abi sayang sofie...

rasanya, inilah entri aku paling panjang.....harap tak membosankan bagi yang membacanya.

7 comments:

  1. salam umisofie, baru hari ni wina berkesempatan singgah blog umi ni

    wina follow ye? :-)

    ReplyDelete
  2. oh ye? tq wina...baru je berjinak2 dgn blog.

    ReplyDelete
  3. akak doakan fiza diberi ketabahan yg kuat..;)

    ReplyDelete
  4. pastinya tidak membosan kan...malah terasa seronok dapat mengenali sofie dari jauh...;)

    ReplyDelete
  5. Salam..Baru berkesempatan melawat blog unisofie..Cerita tentang perkembangan sofie langsung tak membosankan. Semoga sofie sehat selalu :) I follow..

    ReplyDelete
  6. salam...
    bergenang air mata baca entry nii. sy doakan fiza tabah menghadapi ujian ini. semoga sofie, semakin pulih selepas operation. Amiiiinn

    ReplyDelete

Terima kasih kerana membaca coretan ini. Komen anda sangat saya harapkan untuk perbaiki segala kesilapan. Komen yang membina yer....