Saturday, March 24, 2012

Lagi Amalan Untuk Anak Degil

Assalamualaikum....
Selamat berhujung minggu. Pagi2 Sabtu, beronline seketika, buka FB dan terjumpa satu lagi petua yang berguna buat semua ibubapa, dan bakal ibubapa juga. Petua ni saya dapat dari FB Ibubapa Cemerlang. Saya copy paste je kat sini. :-)




Jika anak gadis, anak teruna yang terdidik soleh dlm keluarga bahagia, apabila hidup di luar, ikut rentak kawan-kawan, jadi bebas lepas, suka berpoya-poya, merempit, dan sebagainya…janganlah dikau gundah gulana wahai ayah dan bonda… jangan berputus asa dengan kerenah putera puteri mu yang "terlampau". Janganlah disembur mereka dengan sumpah seranah agar mereka tidak bertambah celaka di dunia, tambah celaka diazab dalam api neraka.JAda do'a dan amalan yang ayah bonda dapat lakukan agar zuriatmu yang durhaka kembali ke pangkal jalan, berubah jadi insan mulia, insyaAllah. Doa ayah bonda nan tulus ikhlas adalah senjata yang sungguh ampuh, tukar derita jadi bahagia. Syaratnya, ayah bonda tulus dan ikhlas...

"Air Tangan Ibu." Mungkin kita pernah mendengar ungkapan ini. Si ibu yang memasak, sediakan makan minum seisi keluarga, lalu jadi berkat. Darah daging yang terbentuk dan membentuk dari air tangan bonda yg solehah, bijaksana, penuh hikmah dan baik akal budi bicara, akan muncul juga suami dan permata hati idaman.

Amalkan bacaan ini, ketika sediakan makanan minuman seisi keluarga. Kiranya ada yang panas baran, kaki pemarah, degil, susah buat perkara baik, gemar melawan cakap, suka memberontak…bacalah 10 kali doa itu, hadiahkan khusus untuknya, dalam makanan, minumannya, buat selama 44 hari, amalan apa-apa saja, org tua-tua kata, insyaAllah..masin mulut, doa dan amalan mudah menjadi..dengan izin Allah SWT.

Mulakan dengan Bismillahirrahmanirrahim, Al-Fatihah, selawat 3 kali ke atas Nabi SAW. Zikir…Ya Latif 3 kali, doa.."Allahumma Latiffu bi'ibadihii yar zuqumanyyasaa' wahuwal qowii yul'aziz." 3 kali. Dlm hati…niatkan, doakan agar hati, jiwa sendiri, suami, anak-anak jadi lembut, mudah buat kebaikan..

Amalkan amalan di atas, ketika sediakan juadah makanan untuk keluarga, ditambah dengan amalan ini…tuliskan doa guna pewarna sirap ros sebagai dakwat, putik kapas yang bersih sebagai pena.Tulis ayat terakhir dalam surah Al-Imran di atas roti untuk sandwich, isi intinya. tangkupkan roti dan beri kepada anak-anak.
 

Ayat 200, Surah Al-Imran:

Semoga semuanya bermanfaat buat kita semua :-)

5 comments:

  1. Tq for sharing fiza...mmg bagus info ni

    ReplyDelete
  2. ayu,
    sharing is caring katanya kan... hehehe :-)

    ReplyDelete
  3. akak.. yana mohon share ye artikel ni :)

    ReplyDelete
  4. sALAM SINGGAH LAGI, SYA ADA BUAT ENTRI UNTUK BLOG TEMPAT KONGSI RESEPI, DATANG BACA YE BLOG TERBAIK PILIHANKU

    ReplyDelete
  5. selamat pagi sahabat
    berbagi sedikit inspirasi pagi..^_^
    "Kesuksesan itu tidak memandang siapa kita, dari mana kita, dan bagaimana kita.
    Tapi kesuksesan itu hanya melihat doa dan kesungguhan kita saja.."
    semoga hari ini lebih baik dari kemarin..^^
    ditunggu kunjungnnya sob http://www.nolimitadventure.com/

    ReplyDelete

Terima kasih kerana membaca coretan ini. Komen anda sangat saya harapkan untuk perbaiki segala kesilapan. Komen yang membina yer....