Saturday, January 09, 2010

baru nak bermula

Assalamualaikum...

Sebenarnya aku dah lama nak mencipta blog sendiri. masih lagi dalam pembelajaran. bila kawan2 semua ada blog, aku pun teringin gak. sekurang-kurangnya boleh berkongsi ilmu dengan semua kawan.

apa yang nak ku coretkan disini pun masih menjadi tanda tanya.
aku ni ibu kepada 4 orang cahayamata...alhamdulillah, 4 orang dah anakku. tu semua rezeki Allah buat keluarga ku. anak-anakku, 3 lelaki dan seorang perempuan. menjadi ibu kepada 4 orang anak sebenarnya sangat-sangat mencabar bagi ku, tapi seronok, lebih-lebih lagi bila dapat melihat anak membesar depan mata....yang paling best bila kita dapat menyusukan anak sepenuh masa. aku ni penyokong susu ibu. so, kesemua anakku aku susukan dengan susu ibu.

aku tak bekerja...eh silap. tipulah kalau hidupku tak bekerja. maksudku, aku ni fulltime housewife.... mmmm, nak menjadi fulltime housewife ni bukan senang. macam-macam terpaksa dilalui...kata-kata masyarakat terutamanya. part yang paling tak best, bila ada mulut2 bisa bercakap..."apa la ko ni, belajar tinggi-tinggi, dok umah je ngadap anak" sebenarnya tak tinggi mana pun aku belajar. orang kampung aku kata aku belajar tinggi. disebabkan motto hidup aku, "hidup perlukan pengorbanan" jadi aku korbankan cita-cita nak bekerja demi anak-anak dan keluarga.

lagi satu, aku paling benci bila ada orang cakap aku ni menghabiskan duit mak ayah. mak ayah hantar aku belajar sampai universiti, tapi aku hanya duduk di rumah, tak bekerja.... susah orang nak terima keadaan aku. ni kisah dulu, masa mula-mula aku berhasrat nak menjadi surirumah sepenuh masa.

tapi, lepas aku dapat anak ketiga, sofie....hidup aku mula berubah. aku bangga menjadi surirumah sepenuh masa.
kami dikurniakan anak istimewa. sofie mariah, satu-satunya anak perempuan kami, disahkan down syndrome oleh doktor. mula-mula terima berita tu, ibubapa mana tak terkejut. tapi, kami redha.... kami terima semua qada` dan qadar Allah. dan baru kutahu apa hikmah aku sebagai surirumah sepenuh masa.

lepas tu baru terfikir, ada juga hikmah aku tak dapat KPLI... andai kata aku dapat KPLI, dan menjadi guru, macam mana sofie. dengan ulang-alik hospitalnya, tu belum lagi sofie admitted ward....duduk ward seminggu hingga dua minggu. kalau aku bekerja, awal2 lagi aku dah kena buang kerja..... bagi orang yang faham dengan keadaanku, alhamdulillah, kata-kata semangat yang aku dapat dari mereka. bagi yang tak faham, tak tahulah...mungkin masih mengata aku ni penghabis duit mak ayah....


mmmm....rasa nak sambung lain kali. dah pagi ni...esok, sabtu, nak pergi Gedangsa, sofie ada terapi bersama kak Raw..... semoga hari esok berjalan dengan lancar.

2 comments:

  1. salam sis
    akma ckp3 bnggs ngsnsis

    pengorbanan seorg ibu tiada tolok bandingannya

    ReplyDelete

Terima kasih kerana membaca coretan ini. Komen anda sangat saya harapkan untuk perbaiki segala kesilapan. Komen yang membina yer....