Friday, January 22, 2010

hobi baru sofie

Assalamualaikum semua.....
bila berbicara tentang sofie, aku suka untuk kongsikan setiap cerita tentang puteriku itu dengan semua. aku tahu, ramai yang ingin mengetahui tentang sofie ( perasan la pulak umisofie ni). tak kisah la....yang penting, bercerita tentang sofie merupakan satu kepuasan buat diriku sebagai ibu.

sofie sekarang mempunyai hobi baru tau! siapa tahu, anak istimewa ini sangat suka membaca dan menulis....muhahahaha.... kelakar pun ada. sekarang ni, sofie pantang melihat abang iwan membaca, pasti dia akan mengesot (cara sofie bergerak, krn sofie belum pandai berjalan) ke arah iwan untuk mengambil buku yang iwan pegang. aku telah menyediakan beberapa buku bergambar buat sofie. dan beberapa hari kebelakangan ini, aku cukup gemar mengambil gambar sofie ketika dia sedang khusyuk membaca dan menulis. nanti aku akan kongsikan di sini.

nak tahu bunyi sofie membaca? dia akan bunyikan aaaaaaaa.... buwe,buwe,buwe.... upeh,upeh upeh,....te te te te.....ooooooo.....sambil jari telunjuk yang munggil menunjuk buku. hehehehe...memang lucu la sofie. sweet betul anak umi ni. sayang sofie. gelagat sofie membuatkan umi dan abi gembira...seronok! kalau tiba-tiba dengar bunyi macam tu keluar dari mulut sofie, pasti dapat meneka apa sedang sofie lakukan. dibawah ini adalah sebahagian aksi2 sofie yang sedang khusyuk membaca dan menulis yang sempat aku snap.


A B C D E F G...... tengoklah jari mungil sofie tu, dah baca sampai I dah....



teruskan pembacaan, lihat...jari dah menunjuk ke S....hehehe...



ni pic esok paginya, begitu khusyuk sofie melihat gambar di buku itu.


ada la yang sofie tak puas hati tu.... kenapa sofie?



ni nak menulis pula. abang iwan yang baik,bagi sofie pinjam pensil.



penatla, mi...nak posing pulak. nampak tak bantal tu? lepas je membaca sofie terus je buuummmm..... hehehe...

melihatkan sofie begini hati umi dan abi sangat-sangat terhibur. umi dan abi bangga, walaupun sofie dikategorikan anak istimewa, sofie mampu lakukan seperti anak normal lain. walaupun menunggu reaksi sofie sebegitu memakan masa 2 tahun, tak mengapa...umi sanggup tunggu, umi sanggup bersabar melihat setiap perkembangan sofie. kehadiran sofie tak pernah menjadi beban pada umi dan abi.... walaupun sofie selalu keluar masuk hospital, umi tak kisah..... umi dan abi tahu, Allah nak bagi pahala percuma pada umi dan abi. sofie janganlah risau, umi dan abi akan terus berusaha, buat apa pun untuk melihat sofie terus cerdas dan aktif seperti anak2 umi yang lain..... ketahuilah sofie sayang, umi dan abi sayang sofie... sayang sangat2.

terima kasih Ya Allah, sekalipun Kau kurniakan kami anak istimewa, kami redha...dan kami akan terus berusaha supaya anak comel kami ini sentiasa sihat. oleh itu, kami mohon pada Tuhan, permudahkanlah segala urusan pembedahan sofie. harapan kami menggunung tinggi melihat sofie sihat luar dan dalam. saat ini sofie sangat menderita di dalam, tapi disebabkan sofie anak yang kuat, nampak sofie seperti anak2 normal lain. kuatkalah hati kami, Ya Allah....amin.

12 comments:

  1. syoknyaaaa tengok sofie...uiksss besar sungguh buku ABC sofie...beli kat ner tu...leh beli kan utk irfan...;)

    ReplyDelete
  2. alahai kak fiza ...
    bukannya buku tu....itu sebenarnya meja ABC...saje beli yg besar utk sofie. beli kat TESCO je ...hehe

    ReplyDelete
  3. nak taip kak fisa, tertaip nama sendiri pulak...hehe...sorry, kak fisa.

    ReplyDelete
  4. olololo.. comelnye sofie....! rajin sofie ni... anak sape la ni.... (aunty timang manje gitu) kiss sikit!!!

    kakfiza crite pasal hijazz n abg2 jugak yek... rase lawak sgt lagu yg iwan nyanyi utk ummi diye.. ratu solowangi... hhahah klaka betul iwan ni!

    ReplyDelete
  5. zakirah, terima kasih sudi baca blog kak fiza ni. ingatkan tak de pengunjung tadi. hehehe....
    singgah selalu yer...(tak malu,kan? suruh org singgah)

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah.. banyak kemajuan si comel ni.. biar sihat selalu ye sayang.. kiss sikit..

    ReplyDelete
  7. seronok tengok sofie sekarang sebab banyak perkembangan baik dari masa ke semasa...
    btw, selamat berhujung minggu untuk kak fiza sekeluarga..
    :)

    ReplyDelete
  8. semoga sofie membesar dgn sihat dan selalu menjadi kebanggaan umi&abi nya..saya terharu la baca entry umisofie ni..huk..huk.

    ReplyDelete
  9. sofie ngan aina sama, suke membaca.. Aina pun dah boleh sebut A,B.. seronokkan? terharu pun ada..
    moga2 anak2 kita ni dapat mengecapi hidup seperti mana kanak-kanak normal yg lain.. InsyaAllah..

    ReplyDelete
  10. kadang2 sofie bukan saja membaca, tapi dia pi selak page nak koyak...pastu, habis la kena marah ngan abang iwan dia. abg iwan marah dia gelak jer...

    ReplyDelete
  11. alahai, comelnya sofie membaca...
    memang bila ada blog, kita asyik nak bercerita tentang anak je kan? itu lah cerita yang paling best.. :P

    semoga sofie sentiasa dilindungi.. :)

    ReplyDelete
  12. ehehe.. samalah dgn ismeth.. belek2 buku sambil keluarkan mcm2 bunyi.. aaa..aaa..uuu.. best sgt tengok perkembangan dorang kan?? terus kan lagi sofie!! sofie boleh!! yeah! yeah!

    ReplyDelete

Terima kasih kerana membaca coretan ini. Komen anda sangat saya harapkan untuk perbaiki segala kesilapan. Komen yang membina yer....