Monday, July 25, 2011

Membuat roti kopi seperti Tesco punya!

Salam semua.... hari Isnin ni moody ke? Jangan mody2 yer, saya sedang bergembira sekarang. Gembira sebab apa yang saya suka makan dapat buat sendiri. Petang semalam, Ahad, saya dan suami buat projek besar punya. Best! Sehinggakan rancangan untuk latihan memandu saya tolak tepi sebab nak habiskan projek GRAND ini. Hahahaha.... Sila gelakkan saya yer... :-D

Dah kecoh sana sini, kat blog satu tu dah kecoh, kat FB dah kecoh, kat ER pun dah kecoh! Ni sekarang nak kecoh kat sini pulak. Sudi2 lah melayan yer.... Apa projek besar tu? Buat pertama kalinya, dalam hidup saya saya membuat roti kopi sendiri. Ala.... roti kopi yang selalu jual kat kedai bakery pasaraya besar tu, Tesco, The Store memang ada jual. Ada orang panggil roti boy, ada orang panggil mexican bun. Tak kisah la... yang penting, dia roti kopi!


Selalu kalau pegi Tesco, lalu je kedai bakery dia, huh! Dah bau dah! Tak tahan, memang la beli. Tapi, bila tengok kat sticker plastik roti tu langsung tiada tanda halal JAKIM, kami stopkan pembelian. Kalau mereka menggantung tanda halal di dinding dapur mereka, mereka patut berusaha lebih lagi untuk meletak tanda halal pada sticker supaya keyakinan umat Islam lebih lagi untuk memakan produk mereka. Bila kami periksa semua produk roti dan kek Tesco yang tiada tanda hala, saya cuba berkompromi dengan diri sendiri, dan anak2 yang saya tak boleh beli makanan tersebut.

Saya perlu menjaga dan memelihara darah daging dan hati keluarga saya. Supaya hati anak2 akan menjadi lebih bersih dan terang dengan memakan makanan hasil buatan tangan sendiri. Jadi, atas usaha itu, saya berusaha mencari resepi roti kopi kegemaran saya dan keluarga ini dari internet. Alhamdulillah, dapat resepi yang mudah dan sedap. Terima kasih pada empunya resepi, Diana@MyResepi. Kalau nak resepi yang saya gunakan, saya dah letak kat blog saya yang satu lagi tu, atau klik je ROTI KOPI ini. Bila2 free, boleh mencuba sendiri. Memang tak rugi mencubanya!

 Ini baru masak, fresh from oven! 

Meh tengok macam mana dalamnya.

Hasilnya, memang sedap, lembut dan seperti yang saya inginkan. Cumanya, saya terpaksa gunakan tepung superfine sebab tak jumpa tepung roti. 

Ok, sampai sini dulu. Saya tak sempat lagi nak BW blog kawan2.Sorry ok! Saya terpaksa stop dulu, sebab dah nak tengahari ni, kena masak untuk anak2 pulak. Insya Allah, nanti saya BW blog korang yer. Terima kasih pada kawan2 yang masih sudi jengah blog ini..... Jumpa lagi!

5 comments:

  1. nak tau tak..mase pregnant sufiya siang mlm tiap hari msti mkn roti nih..sambbgup jln ke kamdar hjg kl semata2 nk beli roti ni tiap hari waktu lunch....ekekekek.....

    msti akak buat sedap giler dr kat sini!!!nk berjiran ngn akak je la rase nyer!hahaha..

    ReplyDelete
  2. Izwa,
    akak mmg suka sgt dgn roti ni. tu sebab cari juga resepi, nak buat sendiri....
    KALAU la Izwa jiran akak.... hehehe

    ReplyDelete
  3. huh menjadi la.. cantik elok.. mesti sedap ni.. betul tu bg air tangan sendiri pd kuarga sgt puas hati kan..

    ReplyDelete
  4. sedap sgttt...nida suka mkn roti ni

    ReplyDelete

Terima kasih kerana membaca coretan ini. Komen anda sangat saya harapkan untuk perbaiki segala kesilapan. Komen yang membina yer....