Wednesday, June 01, 2011

Update Speech Therapy

Assalamualaikum semua,
Saya sibuk sekarang, maklumlah, cuti2 sekolah ni, dah tak sempat nak dok lama2 depan PC. Tapi, nak update juga pasal Sofie. Sebab memang dah lama saya menyepi pasal terapi Sofie ni. Nak update cerita pasal Sofie di Gedangsa, memang dah lama tak pergi ke sana. Sofie pun dah boleh berjalan, sehinggakan tiada masa sekarang mahu meneruskan terapi bersama Kak Raw.

Ok guys.... sebenarnya, petang semalam saya bawa Sofie ke HSB, dan sebenar-benarnya, keadaan badan Sofie tak berapa sihat. Tiba2 pulak pagi semalam Sofie demam. Saya dah 2 kali cacelkan appointment sebelum ni. Kali ni, terpaksa pergi juga walaupun Sofie tak berapa sihat. Dalam fikiran saya, mana yang dapat dah la... janji tak putus hubungan dengan hospital.

Masa sampai hospital, Sofie mengamuk tak mahu berjalan. Mungkin rasa lemah badan. Sofie juga tak mahu pakai kasut, akhirnya terpaksa letak Sofie dalam stroller sebab saya tak larat dah nak dukung Sofie. Dia udah berat wooooo..... abisofie pun tak larat nak dukung.
Banyak sangat ragam Sofie, sementara menunggu giliran nombor.
Sofie minta air.... haus gamaknya. Badanpun panas jer....
Masuk bilik nombor 6, bertemu dengan Puan Anida, terus saya beritahu, "Sofie demam la Puan. Kita buat mana yang dapat je la. Risau dia mengamuk je ni." Puan Anida senyum je. Faham dah dengan keadaan anak seperti ini. "Alahai.... siannya Sofie! Jom kita main2 je hari ni ye Sofie." Mula2 aktiviti, Sofie hanya membisu seribu bahasa. Sofie hanya memandang kosong setiap objek yang Puan Anida tunjukkan. Sofie langsung tak de perasaan. Dalam hati saya hanya berdoa, 'Sofie, janganlah mengamuk sekarang.'
Buat tak tahu je dia.....
Sesudah 30 minit berlalu, saya pun hanya berbual dengan Puan Anida, dan biarkan Sofie dengan permainannya, tiba2 Sofie turun dari kerusinya, dan berjalan menuju ke arah permainan lain. Haaaa.... ada sesuatu yang dia berkenan. Puan Anida ambilkan permainan itu.... akhirnya, baru nampak Sofie sangat2 teruja.
Pilih permainan sendiri....
Berdasarkan pengalaman dari Puan Anida, Sofie insya Allah boleh bertutur seperti kanak2 lain, tapi sedikit lewat, kerana Sofie juga agak lewat memahami sesuatu objek. Jadi, kesabaran saya diperlukan..... Memang saya sangat bersabar dengan kemajuan Sofie. Sofie sudah menjangkau 4 tahun. Patah perkataan yang mampu Sofie keluarkan hanya sedikit..... Mungkin saya perlu beri Sofie lebih lagi makanan minda... jus kurma, kismis. Owh, kismis! Selalu Sofie menolaknya. Jus kurma, insya Allah... saya akan teruskan! 

4 comments:

  1. bangga dpt kenal akak sb akak seorg yg tabah & penyabar.Semoga Allah turunkan nikmat limpah kurnia pada akak :)

    ReplyDelete
  2. Ya Allah, izwa...
    amin ya rabbal alamin.
    semoga doa izwa dimakbul Allah.
    terima kasih, dearest sis....

    ReplyDelete
  3. Cantiknya rumah baru diaaaaa
    sofie jelita dah besarrrrrr

    ReplyDelete
  4. besar dah sofie..moga sihat2 ya..

    k.fiza dan suami mmg tabah orgnya.

    mudahan kita ibu2 ni,dlm apa jua bentuk terduga,kita mampu terima redha.amin

    ReplyDelete

Terima kasih kerana membaca coretan ini. Komen anda sangat saya harapkan untuk perbaiki segala kesilapan. Komen yang membina yer....