Monday, May 16, 2011

Cerita hadiah Hari Guru

Awal2 lagi Ikhwan dah minta belikan hadiah buat guru2 kesayangannya. Saya tanya Ikhwan nak hadiah apa untuk cikgu2 dia, "apa2 la, mi." Bincang2, nak buatkan kek kukus, apa lagi kek marble susu (kukus) la. Dah ramai orang buat, kata mereka kek ni sedap. Abi Ikhwan pun setuju.

Dah beli bahan2, kesemuanya untuk 8 orang guru. Mak eh, banyaknya.... Abi Ikhwan pulak beli barang agak lewat, sempat ke nak bawa ke sekolah esoknya. Mula membancuh jam 9 malam, ish... tak sempat ni. Nak mengukus lagi. Adoi... macam mana ni? Akhirnya, terpaksa buat keputusan bijak. Cuma beri seorang sahaja guru sekolah kebangsaan. Iaitu hanya guru kelas, Teacher Kala. Terpaksa pujuk Ikhwan, "cikgu2 lain kita bagi hari Rabu, boleh. Umi nak buat kek banyak2 tak sempat malam ni." Dan Ikhwan bersetuju..... Maka, malam itu, saya hanya mengukus kek untuk seorang guru sahaja. Lega......

Dalam tu ada kek marble susu untuk Teacher Kala, guru kelas Ikhwan.
Nak tahu rupa kek marble susu tu, tengok je kat blog simpan resepi saya yer.
Keesokan pagi harinya, saya masih lagi membancuh dan mengukus kek tersebut. Untuk diberikan kepada 3 orang ustazah sekolah agama pula. Tengah2 nak bancuh tu, hilang pula coklat emulco dan cappucino paste saya. Jenuh mencari satu dapur, tak juga jumpa. Dan saya terpaksa membuat bancuhan perisa strawberry dan pewarna merah. Jadi la keknya, belang merah kuning...hehehe. Ada aroma strawberry, sedap sekali baunya. Tak boleh nak merasa, sebab buat pun cukup2 untuk 3 biji jer.

Untuk 3 orang ustazah sekolah agama. Tak dan nak ambil gambar kek, kelam kabut sangat.
Sempat ambil gambar bungkusan kek jer.....
Tiba-tiba..... ada cerita disebalik hadiah untuk Teacher Kala.... huwaaaaa! Nak menangis saya dibuatnya. Ikhwan balik sekolah, dibawa kembali bungkusan untuk Teacher Kala itu. "Kenapa Iwan tak bagi kat teacher?" Dia jawab, "Umi, Teacher Kala tak ada. Iwan tak jumpa. Kawan2 kelas Iwan tak de pun bagi hadiah kat Teacher Kala. Dorang semua bagi hadiah kat cikgu2 lain. Iwan pun malas la nak cari teacher dalam bilik guru." Huh.....!Ikhwan, Ikhwan.... Kenapa kamu ni?? Saya nak kata apa lagi. Keknya pun Ikhwan dah makan masa tunggu van sekolah. Aduhai Ikhwan! Tahukah kamu, umi bertungkus lumus membuat kek ini supaya kamu berikan pada guru kelas kamu itu? 

Tak mengapalah, esok cuti hari Wesak, saya dah janji dengan Ikhwan nak cari hadiah untuk guru2 kesayangan Ikhwan yang lain. Ikhwan kata, "Nanti hari guru habis,mi. Boleh ke bagi hadiah lagi?" Aduhai Ikhwan sayang, bila2 pun boleh nak bagi hadiah pada cikgu. Bukan tunggu hari guru je. Hadiah tu tanda penghargaan kita pada cikgu sebab cikgu mengajar kita, mendidik kita, bagi ilmu kat kita. Hari rabu nanti Ikhwan bagi hadiah kat cikgu2 Ikhwan tu ye. Jangan bawa balik hadiah2 tu. Ngerti kamu? Hahaha... tu la dianya, bila budak Tahun Satu tak cukup matang.

Sebenarnya, hari ini 16 Mei, juga merupakan hari ulangtahun kelahiran suami saya yang ke-33. Eh, udah tua abang sayang saya tu yer.... Saya ada plan, kalau plan saya menjadi, saya buat entry khas utk hari kelahiran suami saya. Kalau plan saya tak menjadi, saya diam je la yer... Heheheheh.

4 comments:

  1. wahhh..bestnya..masakkan kek utk hadiah hari guru..sangat kreatif...

    ReplyDelete
  2. alahai ikhwan...betul sungguh..saya pun nak buat kek utk hari guru..bagi sebiji kek,biar sama2 3 org cikgu makan...

    ReplyDelete
  3. kak fisa, pasal birthday tu..tak menjadi ke?huuhuh

    ReplyDelete
  4. waa...bestnya jadi cikgu ikhwan..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana membaca coretan ini. Komen anda sangat saya harapkan untuk perbaiki segala kesilapan. Komen yang membina yer....