Tuesday, March 23, 2010

Sofie & Hijaz Demam Lagi


Malam tadi, dak Ijaz yang debok demam pulak. Sofie baru je nak baik dari demam. Saya kurang tido malam tadi. Saat menyiapkan entry ni pun, saya menaip sambil Ijaz bergantung susu dengan saya. Nak menyelesaikan tugasan rumah.... memang tak selesai la jawabnya. Mana mungkin saya biarkan Ijaz terbiar menangis, minta dipeluk dan sentiasa ingin bergantung dengan saya. Apa lagi kalau bukan untuk menyusu.

Alhamdulillah, walaupun Sofie belum pulih sepenuhnya, Sofie pandai membantu uminya ini. Sofie mungkin faham yang adik Ijaz demam, jadi, ragam Sofie kurang berbanding hari2 sebelum ini. Sofie saya biarkan dia bergelempangan sendirian. Jangan dikacau anak dara saya itu saat ini. Entah la....kadang-kadang saya terfikir sendiri. Sofie merajukkah? Atau Sofie betul-betul memahami uminya ini? Saya abaikan fikiran negatif? Saya sering berfikir positif.....

Saat Sofie bangun dari tidurnya, aduhai....sayu sungguh hati seorang ibu. Sofie selalu buat mimik muka yang menyentuh hati saya sebagai ibu. Sofie sebenarnya pandai merajuk. Anak SD ni memang seorang yang penyayang dan cepat terasa hati,kan? Bila Sofie merajuk, Sofie akan tutup muka dengan tangan dan terus menundukkan dirinya ke lantai. Masa tu akan terdengarlah esakan seorang anak. Hati mana yang tak sayu.... dan Sofie akan tersenyum sambil tersengeh-sengeh bila saya datang dan memeluknya. Saya selalu berkata "sayang anak umi". Nampak betapa Sofie bahagia dan gembira dalam pelukan saya.

Hijaz, walau anak ini kuat, tapi sangat manja sebenarnya. Pandai dah menampakkan kecemburuan dia bila saya memeluk si kakak. Saat ini, anak bongsu saya ini sedang demam, lagi la nampak betapa cemburunya bila saya memeluk kak ciknya. Aduhai anak-anakku.

Bila anak-anak dah tak sihat ni, nampaknya saya terpaksa korbankan segala kerja-kerja saya. Habislah....bila abi anak-anak ni pulang tengah hari nanti, silap-silap dia yang akan menyelesaikan tugasan saya. Atau saya akan suruh dia menjaga anak-anak yang tengah demam ini, dan saya yang akan selesaikannya. Tak sanggup rasanya membiarkan suami melakukan semua tugasan kita. Mmmmm..... begitulah nampak gayanya.


Rindukan saat Sofie bermain bersama Hijaz. Tunggu mereka sihat sepenuhnya...pasti tak menang tangan melihat mereka bermain bersama.

8 comments:

  1. alahai..ciannye sofie dan hijaz..mungkin kerana berjangkit2 tak kak?lagipun,cuaca sekarang ni x tentu..kejap ujan..kejap panas terik..hope si debok hijaz dan sofie yang manis cepat sembuh ye.. :)

    ReplyDelete
  2. ala siyan..
    musim demam skrg ni kan..

    ReplyDelete
  3. musin panas & ujan selang seli...mmg sng demam..cpt2 sembuh ye syg

    ReplyDelete
  4. aunty doakan semoga hijaz & sofie cepat sembuh yer...

    ReplyDelete
  5. la cian..
    kagum ngan fiza yg boleh handle sofie dan hijaz dalam satu masa..

    ReplyDelete
  6. oooppss alahai hijaz laa plak....cepat2 sembuh yer hijaz dan sofie...

    ReplyDelete
  7. kesian sofie n hijjaz.. lady doakan keduanya cepat sembuh..

    ReplyDelete
  8. jawab sekali borong....

    sasha, Ietams, Della, nuyue, Kak sue79, kak fisa n lady...
    tq...atas doa kalian sofie n Ijaz dah sembuh. Alhamdulaillah....

    ReplyDelete

Terima kasih kerana membaca coretan ini. Komen anda sangat saya harapkan untuk perbaiki segala kesilapan. Komen yang membina yer....