Wednesday, March 17, 2010

~Sofie yang umi sayang~


Sekarang ni saya sering terfikirkan hal anak dara saya yang sorang tu. Macam mana tah nak luahkan.... Sofie oh Sofie!!!!! Saya menghitung hari, ada lebih kurang 10 hari lagi Sofie akan menjadi penghuni sementara wad IJN. Saya dah merancang macam-macam benda sepanjang ketiadaan Sofie di sisi saya. 2 anak lelaki saya, Ikhwan dan Amniy akan saya hantar kampung, MIL dah suruh saya hantar kampung. Saya terpaksa cutikan Ikhwan dari alam persekolahan untuk 2 minggu. MIL kata, anak lelaki tu biar MIL yang jaga. Saya jaga Hijaz sorang di rumah. Lagi pun, senang kalau saya nak melawat Sofie di IJN nanti. Tak de la saya kelam kabut nak mengheret 3 anak sekaligus tanpa suami di sisi..... maklum saja suami akan menjaga Sofie di IJN.

Saya juga terfikir.... siapakah insan yang akan membantu saya untuk saya pergi ke IJN melawat Sofie? Tak kan di hari pembedahan Sofie nanti saya tiada disisinya? Agak ramai target saya...saya terpaksa menyusahkan orang. Antara insan yang menjadi target saya bapa saudara saya (cik Erol) yang tinggal di Rawang, atau bapa saudara saya (paman Ayub) yang tinggal di Kuang. Mungkin juga BIL (abang Dapi) saya yang tinggal di Kuala Selangor.... tak tahu lagi siapa yang akan menjadi mangsa saya. Saya tiada pilihan lain, selain terpaksa menyusahkan orang. Masa ni barulah saya terfikir...."kalaulah saya boleh memandu....." itulah kelemahan saya. Rasa nak menjerit je sebab saya terlalu memikirkannya. Semoga Allah beri saya jalannya nanti.

Berbalik kepada Sofie, meniti hari perpisahan sementara ini, adakalanya hati saya sangat rapuh. Saat anak-anak lain bermain di luar bersama teman-temannya, saya melayan Sofie, saya sering merenung matanya. Dalam hati, saya sering berkata "umi pasti rindukan Sofie". Saat tu, hati saya begitu rapuh. Melihat keriangan dan kelincahan Sofie, saya sering merasakan kenapa ini terjadi pada saya. Saya terlalu memikirkannya... tu sebab, saya merasakan jiwa saya amat lemah. Mana mungkin saya ambil tak endah hal ini. Mungkin mudah bagi orang yang berkata....hadapi saja, Fiza. Nak tak nak, benda ni akan berlaku juga.... ya, betul tu! Macam mana pun, saat itu pasti akan tiba. Selalunya, air mata ini tak dapat di tahan lagi.

Saat bersama Sofie, saya sering memeluk erat tubuh kecil Sofie. Seperti yang sedia maklum, Sofie anak SD, AVSD with Pulmonary Hipertension dan Hipothyroidisme....sudah pasti tubuh Sofie amat kurus dan kecil. Berat Sofie lebih kurang berat Hijaz Muhammad yang berusia 5 bulan. Saya seolah-olah mempunyai anak kembar sepasang..... kadang kala, saya mendukung 2 orang anak kecil saya ni serentak. Pernah sekali, saya tak perasan yang saya mendukung Sofie, saya sangkakan saya mendukung Hijaz. Rupa-rupanya, anak dara saya..... aduhai!

Berbalik pada kisah Sofie, Sofie punyai tubuh yang sangat kurus berbanding kanak-kanak seusianya. Biasanya, selepas saya mandikan Sofie, saya suka memeluk manja tubuh kecil itu sambil berkata "kenapalah anak umi ni kecik sangat". Sofie suka bila saya perlakukan sebegitu. Saya nampak keriangan di wajahnya, Sofie ketawa bila saya memeluk dia. Saya cium pipi Sofie, Sofie akan menunjukkan reaksi yang sangat positif. Gelak keriangan dia. Ini yang membuatkan hati saya sering dilanda kerinduan......

Bila Sofie tidur, Sofie suka mengigau. Sofie suka keluarkan bunyi seolah-olah menangis. Tapi, sebenarnya, Sofie tak menangis pun. Bila saya atau abi Sofie datang dekat, sambil membelai kaki atau badan Sofie, Sofie pasti akan sambung tidur semula. Mungkin Sofie dapat merasakan kehangatan kasih sayang dari belaian abi dan umi.

Dan, yang terbaru, Sofie sekarang sudah pandai mengigit. Siapa yang menjadi mangsa Sofie, sudah pasti tangan dan peha gebu adik Hijaz. Sofie geram sebenarnya dengan adik Hijaz. Saya tak berani dekatkan Hijaz bersama Sofie tanpa pengawasan saya. Selalunya, Hijaz akan menangis digigit dek kakak. Hehe.... telatah anak-anak,kan? Semua telatah Sofie, saya rakamkan di hati dan minda saya. Bila teringatkan setiap telatah Sofie, dapat saya rasakan betapa sayangnya saya pada anak ini. Anak yang menjadikan saya insan yang lebih kuat dan sabar. Ye ke? Kadangkala, mulut saya je boleh kata saya kuat dan sabar. Hati saya....hanya Allah yang tahu.

Oh yer.... Sebenarnya, saya dapat banyak respon dari orang yang membaca blog saya ini, tak tahan membaca...air mata pasti mengalir. Maaf pembaca semua. Bukan niat saya ingin bazirkan air mata kalian. Ini semua dari hati saya yang sangat rapuh..... hal anak saya. Satu-satunya anak perempuan yang saya ada. Anak yang menjadi bunga dalam keluarga saya. Anak yang sangat-sangat istimewa. Sekali lagi, saya mohon sekeping doa dari kalian buat anak saya ini, boleh? Saya amat-amat berharap Sofie akan pulih sepenuhnya. Saya tak peduli langsung tentang SD dia. Yang saya peduli sekarang ialah masalah jantung Sofie...dan Sofie perlukan pembedahan. Doakan ye supaya Sofie selamat di hari pembedahan nanti.

Saya dan anak-anak saya yang lain ada lagu buat Sofie. Biasanya, kami sekeluarga akan menyanyikan lagu ini ketika Sofie menangis atau Sofie nak tidur. Dan selalunya lagu ini akan kami sekeluarga nyanyikan ketika dalam kereta selepas Sofie menjalani sessi terapi bersama Kak Raw di Gedangsa. Sofie akan berhenti menangis bila kami sekeluarga menyanyikan lagu ni. Semoga Allah selamatkan Sofie Mariah.......

"Allah selamatkan Sofie,
Allah selamatkan Sofie,
Allah selamatkan Sofie Mariah,
Allah selamatkan Sofie......"

p/s: lagu untuk Haji Bakhil dlm cerita Labu Labi

18 comments:

  1. Salam UmiSofie
    semoga allah memudahkan urusan ummi sofie sekeluarga. Sofie,makcik doakan dirimu selamat menjalani rawatan dan pembedahan itu..ngilu rasanya hati ini...

    ReplyDelete
  2. alahaii sofie..
    comey sgt bertudong..
    smoga semua urusan selamat..
    allah pjg kan umur sofie.. amin..

    ReplyDelete
  3. Sayang sofie, semoga semuanya selamat..semoga segalanya dipermudakan..amin...

    ReplyDelete
  4. terima kasih mrs ummu.... semoga doamu dimakbulkan Allah.

    zai, tq so much....

    mrs. azad, doakan yer...

    ReplyDelete
  5. mengalir airmata saye.... sofie dalam doa saye.. moga d permudahkan semuanye kak fiza...

    ReplyDelete
  6. salam kak fiza,
    tabahkan hati kak fiza... lady tahu, berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikul... sofie sentiasa dalam doa lady.. semoga Allah permudahkan jalan untuk kak fiza sekeluarga... dan lady juga doakan semoga Allah berikan kesihatan yang baik untu Sofie..

    ReplyDelete
  7. alalalala... comelnya sofie... tersengih2 saya tengok gambar dia tu..
    memang fiza, hal anak buat hati kita rapuh, kan.. tapi, harap hati fiza kuat, sekuat sofie menghadapi penyakitnya... tak apa, berpisah sementara untuk kebaikan sofie.. :)

    ReplyDelete
  8. hurm..meniti hari2 penuh debaran sgt menyeksakan..

    Kak..lepas ni belajar bawak kereta kak ! :)

    Apapun mudah-mudahan segalanya baik dan lancar nanti.. Amin.. Kirim salam peluk cium untuk Sofie yek..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum dan salam kenal dari saya.
    Bila membaca kisah Sofie, saya rasa sedih dan semoga Tuhan akan selamatkan serta memberikan kekuatan buat fiza.
    kisah sofie juga mengingatkan anak buah saya yang baru berumur
    2 bulan dimana dia juga mengalami down sindrom, terpaksa berulang alik ke IJN krn sering komplikasi.
    Betapa berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul....semoga fiza lebih tabah dan sabar dengan dugaan Tuhan ye. akak doakan kesejahteraan sofie...

    ReplyDelete
  10. sofie yg comey..bertambah manis pakai tudung :)
    sy yg cengeng ni pastilah bergenang2 airmata..tabahnye akk..
    semoga semuanya dipermudahkan Allah..

    ReplyDelete
  11. MiuMiu,
    jgn la bazirkan air mata tu...doakan sofie yer.

    ReplyDelete
  12. terima kasih lady,
    mmg kak fiza kena kuat demi sofie. sofie bagai nyawa akak....

    ReplyDelete
  13. ye, sya...
    saya perlu kuatkan hati dan perasaan. sofielah sebenarnya yg membuatkan hidup saya ni penuh dgn warna warni. sofie byk mengajar saya erti kehidupan sebenar.

    ReplyDelete
  14. noina,
    dah bertahun2 nak belajar bawa kete sendiri. kumpul duit, pastu duit pun habis mcm tu je...huhuhu. tiap kali nak amik lesen kete, ada je halangannya. selalunya halangan sofie dok wad la....tu yang sampai skrg tak pandai2. hehe...
    anyway, tq yer....

    ReplyDelete
  15. sdura,
    terima kasih atas kesudian akak singgah dan membaca coretan saya. saya sangat2 hargainya. datang lagi yer. doakan kesihatan sofie dan kekuatan hati saya yer...

    ReplyDelete
  16. sha,
    sofie pakai tudung akak tu...sibuk nak pakai bila nampak akak pakai tudung tu.
    nak tak nak, mmg hati kena kuat sha. akak tak nak sofie nampak akak tak kuat. pernah akak termenangis depan sofie, sofie nampak pelik, pastu dia pegang pipi akak n kesat air mata akak....oh, syahdunya! tak nak dah nangis depan sofie. sebab sofie mmg anak yg ceria.doakan akak dan sofie ye,sha...

    ReplyDelete
  17. insyaallah fiza..semua tu urusanNya...semuanya akan selamat!sy doakan ok...eh sofie kurus ye?nmpak mcm tembam je..ank sy aisyah pun kurus jugak..muka je bulat...peluk cium utk sofie ok

    ReplyDelete
  18. della,
    sofie mmg kurus. bayangkan la, umo sofie dah 2 tahun 3 bulan, berat masih 8 kilo lebih sikit...sikit je la lebihnya. berat sofie dgn adik Hijaz hampir sama. muka je nampak tembam sikit.
    anyway, thank you yer....

    ReplyDelete

Terima kasih kerana membaca coretan ini. Komen anda sangat saya harapkan untuk perbaiki segala kesilapan. Komen yang membina yer....